![Woman with a headset](https://framerusercontent.com/images/jS9DohtEVpygSD1ESZAUxasz4Gg.jpg?scale-down-to=1024)
‘Je bent een herinnering van wat je gedaan hebt’
Deze uitspraak is typerend voor het menselijk lichaam. Heb je klachten aan je rug, last van je schouder of pijn aan de knie? Vaak heeft dit een oorzaak, iets wat je eerder gedaan hebt of de manier waarop jij je lichaam verzorgd. Lichamelijke klachten komen snel om de hoek kijken en wanneer ze aanwezig zijn willen we graag dat ze snel weer verdwijnen, maar hoe? Ze belemmeren je in jouw dagelijkse functioneren, tijdens het sporten of bij het uitvoeren van je werk. PRo manueel- en fysiotherapie helpt jou graag om inzicht te krijgen in jouw klachten, te kijken aan welke factoren jij zelf kunt werken om jouw klachten te verbeteren en middels hands-on technieken jou op weg te helpen om van jou klachten af te komen. Hoe ziet zo’n behandeling er nu uit?
Intake
De eerste ontmoeting zal altijd bestaan uit een intakegesprek. In dit gesprek voeren we een screening uit om te kijken of je bij de fysiotherapeut aan het juiste adres bent. Hierbij wordt gekeken naar wat de klachten precies inhouden en wat de samenhang van de klachten is tijdens activiteiten en participatie. Door middel van het stellen van veel vragen proberen we een zo helder mogelijk beeld te schetsen. Vaak heeft de therapeut dan al een idee waar de klachten vandaan kunnen komen. Door een lichamelijk onderzoek proberen we dit idee te bevestigen of te ontkrachten. Wanneer de therapeut alles heeft gevraagd en onderzocht middels specifieke testen, zal dit worden besproken in een voorlichtingsgesprek.
Behandeling
Een behandeling is altijd een op maat gemaakt plan voor het verhelpen van jouw klachten. Dit kan bestaan uit hands-on technieken van de therapeut, oefeningen om zelf thuis uit te voeren of aanpassingen in het houdings- en bewegingsapparaat. De therapeut heeft en legio aan behandeltechnieken om jou op de juiste en meest effectieven manier te helpen. Een behandelplan wordt ten alle tijden samen besproken, kennisgeving is immers een groot deel van het inzicht krijgen in de eigen klachten.